Wednesday, October 22, 2008

aku ingin mencuba

Aku nak try tulis dalam Bahasa Malaysia. Aku rasa memang susah untuk tulis macam ni sebab aku dah biasa 'bercakap' dalam BM tapi bukan menulis. Mungkin ramai diantara kita yang macam ni. Kalau tulis comment boleh je tulis BM. Tapi kalau nak tulis blog, mesti English juga paling lancar. Bukan poyo tapi kebiasaan.

Topik hari ini ialah 'kerenah orang'.

Somehow, BM lebih sesuai digunakan untuk caci maki. Aku paling tak suka melayan kerenah orang. Aku tak gemar terlibat dalam bisnes 'people pleasing' sebab manusia memang banyak kerenah. 'Treat people like how you want to be treated'. Tak ramai orang yang buat macam ni. Aku mengaku, aku bersalah juga kadang kala. Tapi, kebelakangan ni aku jumpa terlampau ramai orang yang kerek.

ISI:
Hal ini akan lebih menjadi-jadi apabila kita berkata tentang 'collective minds/behaviour'. Ataupun dalam BM nya...aku langsung tak tau...'Kumpulan minda/perilaku'? Perangai manusia akan lebih menjadi-jadi jika kita dalam satu kumpulan.

CONTOH:
Perkara ini boleh dilihat dikalangan mat rempit yang berleluasa di Malaysia. Kalau kita lepak one on one dengan diorang, more often than not kita akan lepak dengan orang yang decent. Tapi bila 'geng' dia dah join, MASYARAKAT!

KESIMPULAN:
Aku tak suka melayan kerenah orang yang kerek. Aku boleh menulis dalam Bahasa Malaysia. Paling kurang pun, separa lah.

MARKAH KARANGAN:
51% (Bagus. Tapi usaha lagi. Rajin membaca)

*EDIT*
Somehow after writing this I feel its a totally worthless post.

Note to self: Write about memories next time.

N

5 comments:

Gaathumb! said...

kadang kala terasa kalau nak tulis blog dalam bm macam ikut trend orang pulak. haih.

N said...

tepat sekali jawapan anda!

shiraz b said...

MASYARAKAT! haha

Nadrah Mustafa said...

Void, when I read your post about wanting to post in BM kan, it got me thinking. I guess its the fact that we've been reading a lot of Malay blogs, hence, macam best je tulis dalam BM?

I've had my phase. Thank God I don't feel like writing in Malay anymore. 'Trends' aren't as worthy as 'Classy'. (dah berunsur fashion pulak)

Anonymous said...

salam perkenalan.


mule2 bila tang menziarah blog org nie,
tkezot gak ttbe ad post bm kt cnie.
almaklumlah,
student oversea an..
hee~

btw,
malaysia, i lapp u!
xD